فاطمیون
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
یاس بوی حوض کوثر می دهد عطر اخلاق پیمبر می دهد ....
#سخن_هفته | قلّه پاسداری
نگاهی به جایگاه تقوا و مراقبت از خود در مسیر رسیدن به اهداف انقلاب براساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای
🔻معنای تقوا
🔹زندگی امروز عرصه مواجهه و مبارزه با دو دشمن درونی و بیرونی است، یکی استکبار خبیث و دیگری نفس درون. برای پیشرفت مادی و معنوی در این میدان، باید با رعایت تقوا گام برداشت و تصمیم گرفت. تقوا به معنای سکون و اقدام نکردن به بهانه نیفتادن در چاه معصیت نیست. تقوا در بستر حرکت و اقدام معنا مییابد. «تقوا یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون، یک وقت هست شما در حال سکون پرهیز میکنید، یعنی برو در خانهات بنشین و کاری به کار چیزی نداشته باش و با رانندگی نکردن پرهیز کن به این که به کوه نخوری و از دره پرتاپ نشوی، پرهیز از کوهنوردی کردن، حرکت نکردن در خارزارها که خارهای مغیلان دامن شما را نگیرد، این یک جور پرهیز است و اسلام این را به شما توصیه نمیکند. بلکه میگوید در سینهی قضایا و واقعیتها با حوادث روبرو بشوید و در عین حال پرهیز کنید. مثل رانندهای که رانندگی میکند اما پرهیز هم میکند و این پرهیز همان است که گفته شد، مراقبت کردن و مواظب خود بودن.» ۱۳۷۰/۷/۲۴
🔻هرگاه جامعه و اعضای آن به سمت 🔹اهداف والا قدم بردارند و به گامهای خود سرعت بخشند، در معرض لغزش و خطا قرار میگیرند و اگر از خطرات راه پرهیز نکنند حرکت آنها متوقف یا به بیراهه کشیده خواهد شد. به همین دلیل است که موفقیت در دنیا و آخرت مرهون پاسداری از خویشتن و رعایت تقواست. «همه انسانها در معرض لغزشند. همه سازمانها در معرض لغزشند، در معرض کسالت و تنبلی و مغرور شدن و گرایشهای گوناگون گمراهکننده و [مانند] اینها هستند؛ همه اینجورند، غیر از معصومین. همه رؤسا، همه مدیران، همه رهبران، همه فرماندهان، همه ماها، همه ماها در معرضیم، پس نیازمندیم به خودحفاظتی؛ در درجهی اوّل نیازمندیم به پاسداری از خویش. این پاسداری از خویش در فرهنگ قرآنی اسمش «تقوا» است. تقوا یعنی همین، یعنی پاسداری از خویش.» ۱۴۰۲/۵/۲۶
🔻تزکیه مقصد اعلی حکومت اسلامی
🔹مقصد اعلی حکومت اسلامی تزکیه انسانها و رسیدن افراد و جامعه به مراحل بالای تقواست. «همه چیز مقدمهی تزکیه و طهارت آدمی است. عدالت در جامعه و نیز حکومت اسلامی در میان اجتماعات بشری هم با اینکه هدف بزرگی محسوب میشود ولی خود آن یک مقدمه برای تعالی و رشد انسان است که در تزکیهی آدمی نهفته است. «قد افلح من تزکّی. و ذکراسم ربّه فصلّی» آن کسی که تزکیه بکند، فلاح و رستگاری را به دست آورده است.» ۱۳۷۰/۸/۱
🔻هویت حقیقی جامعه
🔹هویت جامعه نیز به تزکیه وابسته است. ظهور بیرونی تزکیه در روابط اجتماعی و فضای عمومی در رشد فضائل و کرامات اخلاقی جامعه جلوه میکند. «سازهی اصلی برای یک اجتماع، شاکلهی اخلاقی آن جامعه است و همه چیز بر محور آن شکل میگیرد. … اخلاقهای رفتاری افراد جامعه؛ مثل انضباط اجتماعی، وجدان کاری، نظم و برنامهریزی، ادب اجتماعی، توجه به خانواده، رعایت حق دیگران - اینکه دیگران حقی دارند و باید حق آنها رعایت شود، یکی از خلقیات و فضایل بسیار مهم است.» ۱۳۸۳/۹/۱۱
🔻اهمیت تزکیه و درونیسازی فضائل
🔹اخلاقی برای مسئولین دو چندان است. خواص جامعه و نخبگان علمی، سیاسی و فرهنگی که تلاشی برای زدودن موانع درونی خود نمیکنند چگونه میخواهند موانع بیرونی و مشکلات را برطرف کنند؟ نتایج غفلت از مراقبت از خود، در لحظات سرنوشتساز زندگی فردی و اجتماعی نمایان میشود و خسارات جبران ناپذیری را پدید میآورد. «در جنگ اُحد، آنهایی که پایشان لغزید و صحنهی پیروزی را تبدیل به شکست کردند و آن خسارت بزرگ را به جبههی حق وارد کردند، اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا، مشکل مالِ قبل بود؛ رفتارشان با خودشان رفتار خوبی نبوده، اثرش در جبهه، در آن منطقهی حسّاس، در آن پیچ حسّاس ظاهر میشود.» ۱۴۰۲/۵/۲۶
ادامه دارد…
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط رخشاني زابل در 1402/06/03 ساعت 11:25:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |