لایحه‌ی تامین امنیت زنان

لایحه‌ی تامین امنیت زنان چیست و چرا حرف‌وحدیث‌های فراوانی را برانگیخته؟

 یکی از لوایحی که در سال‌های اخیر کش و قوس‌های فراوانی داشته و در فضای رسانه‌ای نظرات گوناگونی را با خود همراه ساخته، لایحه تامین امنیت زنان است.
 این قانون از سال 90 تا 95 در دولت تدوین و سپس در سال 96 به مجلس ارائه شد، اما جهت تامین نظر قوه قضائیه به این قوه ارجاع شد و قوه قضائیه نیز پس از ایجاد تغییرات گسترده در آن، لایحه را به دولت بازگرداند؛ اما هنوز دولت این لایحه را به مجلس نفرستاده است.
 جهت آشنایی بیشتر با این لایحه و بررسی روند تدوین و نیز محتوای آن، بخش زن، خانواده و سبک زندگی KHAMENEI.IR (ریحانه) با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مصدق، مدرس دانشگاه و معاون حقوقی قوه قضائیه به گفتگو نشسته است.
? معاونت حقوقی، یکی از چهار معاونت اصلی قوه قضائیه است که وظیفه‌ی تدوین قوانین قضائی را بر عهده دارد. بخش‌هایی از این گفتگو:

این‌چنین نیست که در این لایحه ما زن را در برابر مرد قرار بدهیم، به‌طوری‌که با کوچک‌ترین اختلافی به محکمه برود. عمده هدف ما در لایحه این است که اگر اختلافی بین زن‌وشوهر ایجاد شد، تا جایی که ممکن است این اختلاف را حل کنیم تا آن خانواده به هم نخورد.

لایحه‌ی معاونت حقوقی پنج نوع جرم که ممکن است علیه زنان اتفاق بیفتد را پیش‌بینی کرده است. جرائم علیه تمامیت جسمانی، جرائم علیه حیثیت معنوی و روانی، جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی در ارتباط با زن، جرائم علیه حقوق و تکالیف خانواده و جرائم علیه حقوق و آزادی‌های مشروع زن است.

اگر این لایحه عملی شود در هر دادگستری یک اتاقی برای حمایت از بانوان در نظر گرفته شده است. هر خانمی در رابطه با پرونده‌اش - که به اصطلاح معاضدت ویژه‌ی خانم‌ها می‌گوییم - هر سؤال و مطلبی که دارد به این اتاق مراجعه می‌کند تا به کارش رسیدگی کنند.

گاهی اوقات‌ خانمی توسط یک نفر که احیاناً قصد ازدواج هم ندارد، با پیشنهاد ازدواج آن خانم را اذیت می‌کند. در این لایحه پیش‌بینی شده که اگر کسی این کار را انجام دهد، تا دو سال حبس دارد. یا بعضی از کارخانه‌دار‌ها به زن می‌گویند که ما تو را به شرط اینکه هر روز آرایش کنی استخدام می‌کنیم. این لایحه هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهد که آن کارفرما زن را به‌خاطر اینکه حجابش را رعایت می‌کند، او را اخراج کند.

مطالعه متن کامل ?

https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46068

 @Khamenei_Reyhaneh

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.