ملت ایران خوش درخشید / غرب وحشی زنده شد

#خواندنی | ملت ایران خوش درخشید / غرب وحشی زنده شد

 یادداشتی پیرامون بیانات آقا در سخنرانی تلویزیونی نیمه‌شعبان

 اگر تا همین چند ماه پیش، به مردم جهان می‌گفتند که یک ویروسی که تنها با میکروسکوپ‌های الکترونی قابل رویت است، قرار است دنیا را به هم بریزد و تبدیل به یک معضل جهانی ‌شود، شاید کمتر کسی بود که باور ‌کند. اما ویروس کرونا چنین کرد و در عرض چند ماه، همه‌ی حوزه‌های زندگی انسان، از اقتصاد تا روابط اجتماعی و خانوادگی را تحت تأثیر خود قرار داد.

 این #ویروس موجب شد تا بسیاری از مفاهیمی که در دهه‌های اخیر به‌عنوان پیش‌فرض در نظر گرفته می‌شد، با علامت سؤال‌های جدی مواجه شود. پیش از این، کشورهای غربی، همواره چوب توسعه‌یافتگی خود را بر سایر کشورهای جهان می‌کوبیدند و با همین دوقطبی «کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای توسعه‌نیافته»، چه پول‌ها و ثروت‌ها که از ملل دیگر به جیب نزدند. چه کشورها که همه‌ی همّ و تلاش‌شان رسیدن به «رویای زندگی آمریکایی» بود. #کرونا اما یک تنه، همه‌ی این رویاها را بر باد داد و تصویری واقعی از آمریکا و غرب، در معرض نمایش جهانیان قرار داد.

 مثلا فرماندار ایالت ایلینویز آمریکا، در گفتگو با سی‌ان‌ان صراحتا اعلام کرد: «در اینجا غرب وحشی حاکم است!» پایگاه خبری ایندیپندنت نیز نوشت: «در ماه مارس (ماه قبل) 2 میلیون قبضه سلاح توسط شهروندان آمریکایی خریداری شده است!» یک روزنامه‌نگار اسکاتلندی هم در واکنش به غارت فروشگاه‌ها در غرب چنین نوشت: «باید صادق باشیم، سرمایه‌داری تنها یک سیستم اقتصادی نیست بلکه مجموعه‌ای از عادات غلط است که در راس آن خودخواهی، حرص و طمع و فردگرایی هستند.»

 اما کرونا همچنان‌که «باطن غرب وحشی» را نشان داد، «باطن مردم ایران» را نیز به رخ افکار عمومی جهانیان کشید. در ماجرای اخیر کرونا «ملّت ایران خوب درخشیدند»… همبستگی و همدلی اجتماعی مردم ایران تا آنجا خیره‌کننده‌ بود که تحسین ناظران بین‌المللی را نیز برانگیخت.

 جنیفر گرین، نویسنده‌ی آمریکایی که در ایران به سر می‌بَرد؛ چنین می‌نویسد: «در ایران مردم برای خرید همدیگر را هل نمی‌دهند، دعوا نمی‌کنند… برخی افراد داوطلبانه دستگاه‌های خودپرداز را ضدعفونی می‌کنند، برخی صاحبخانه‌ها دو ماه از مستاجران خود کرایه نمی‌گیرند، برخی کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی کرده‌اند.»
گرین در نهایت چنین می‌نویسد: «من آرزو می‌کنم بقیه‌ی مردم دنیا در مواجهه با کرونا، از ایرانیان یاد بگیرند. اینها در حالی است که مردم ایران تحت تحریم هستند. با این وضعیت، به نظرم من اگر در ایران باشم آرامش بیشتری دارم تا اینکه به آمریکا برگردم. چون در اینجا لازم نیست علاوه بر ویروس وحشتناک کرونا، با ویروس وحشتناک رفتار اطرافیانم هم روبرو باشم.»

 می‌گویند در حوادث و مشکل‌ها است که عیار انسان‌ها مشخص می‌شود. و حالا ویروس کرونا، عیار خوبی برای سنجش رفتار انسان‌ها است، عیاری که در ایران نشاندهنده‌ی «عمق فرهنگ اسلامی در دل مردم» است. دقیقا «بر خلاف ادّعای کسانی که در این یکی دو دهه‌ی اخیر به‌خصوص متأسّفانه بعضی‌ها تلاش کردند که فرهنگ ایرانی را تحقیر کنند - فرهنگ اسلامی ایرانی را تحقیر کنند- برای اینکه مردم را متوجّه فرهنگ غربی و سبک زندگی_غربی بکنند، بر خلاف خواسته‌ی آنها نه، [نشان داد] خوشبختانه این احساس در احساس تفکّر اسلامی و فرهنگ اسلامی و زنجیره‌ی ارزش‌های اسلامی در مردم بسیار احساس قوی و راسخی است.» 99/1/21

 برگرفته از شماره اخیر نشریه #خط_حزب‌الله

 رسانه اختصاصی نوجوانان سایت Khamenei.ir ?
 @Nojavan_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.