«گام دوم» به مثابه «سیاست‌نامه»

#تبیین_و_تحلیل | «گام دوم» به مثابه «سیاست‌نامه»

 یادداشتی از آقای سیدحسین شهرستانی پژوهشگر حوزه فلسفه و جامعه شناسی

 بمناسبت بیانیه #گام_دوم_انقلاب

 یک متن اصیل زمانی به درستی خوانده میشود که اجمالاً بدانیم که چه میخوانیم و آنچه میخوانیم در کلیتش چیست؟ در این هنگام از متن انتظاری خواهیم داشت و با آن گفت‌وگویی خواهیم کرد. اگر ندانیم که چه میخوانیم، نتوانیم دانست که چه انتظاری باید از متن داشته باشیم.

 در خصوص نوشته‌ی رهبری، به نظر می‌رسد این مسأله هنوز حل و فصل نشده است. نمود آن نیز واکنش‌هایی در میان افرادی است که احساس می‌کنند انتظارشان برآورده نشده است. این انتظارات، معمولاً یا از جنس «راهبرد» و راه‌حل است و یا از جنس «گزارش عینی عملکرد» و یا از سنخ «آسیب‌شناسی» و طرح مسأله. این پرسش متداولی است که این متن چرا راهبرد و رهنمون تازه‌ای عرضه نکرده و یا به جزئیات، گزارشی عینی از عملکرد چهل ساله‌ی انقلاب ارائه نداده و یا طرح مسأله و بحران نکرده است.

حاصل جمع این دسته اقوال آن است که این بیانیه حاوی سخن تازه و طرح ویژه‌ای نیست. گویی انتظار آن بوده است که رهبری در این متن اعلام چرخشی کند یا جام زهری بنوشد! در مقابل نیز کسانی در موضع دفاع برآمده و بر طرح نکات و چرخشهای اساسی در متن پای می‌فشارند.

 این متن چیست و چه «نام» دارد؟ این متن به درستی در یک سنت تاریخی اصیل نوشته شده که نام آن «سیاست‌نامه» است.

 سیاست‌نامه، چهارچوب عملی و نظری طرحِ «خرد سیاسی» در یک عصر است. این خرد سیاسی اما همچون فلسفه‌ی سیاسی در مقام انتزاع نیست. از آن‌سو نسبت به سند راهبردی یا سیاستی در افق بالاتری قرار دارد.
سیاست‌نامه، منطق مواجهه با مسایل اساسی سیاست را در یک نظم سیاسی آشکار می‌کند.

 ادامه یادداشت جدید را بخوانید ?

http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=41757

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.