امتحانِ امید و تلاش

#خواندنی | امتحانِ امید و تلاش

 یادداشتی از خانم دکتر #مرضیه_مدنی‌فر ؛ روانشناس، مشاور و مدرس دانشگاه

 چه کسانی امسال نمره قابل قبولی خواهندگرفت؟

 سال سختی را پشت سر گذاشته‌ای. هرچه اتفاق ریز و درشت و تلخ و شیرین بود امسال افتاد. می‌دانم این بالا و پایین‌های روزگار کمی کلافه و نگرانت کرده. می‌فهمم چقدر چیزهای زیادی ذهنت را ممکن است آشفته کند. اما این را هم می‌دانم که این روزها و ساعت‌های آخر برای تو، روزهای طلایی برداشت محصول است. زمانی که باید ذهنت را از آشفتگی‌ها نجات بدهی، استرس‌ها را مدیریت کنی و از زمان باقی‌مانده به بهترین نحو استفاده کنی و در آخر سعی کنی سر جلسه امتحان بالاترین بازدهی را داشته باشی. می‌پرسی چه طوری؟!

1- این چند روز هرچه قدر می‎توانی از دنبال کردن اخبار و پرسه‌زدن در فضای مجازی دوری کن… اطلاعات مورد نیازت را در سایت سازمان سنجش چک کن و اجازه نده حرف و حدیث‎ها، آرامش این روزهایت را برهم بزند.

2- چرا این جزوه را نخواندم و چرا فلان تست را نزدم و چرا از وقتم بهتر استفاده نکردم و کاش فلان اتفاق نیفتاده بود و کاش سوال‌ها از این مبحث نباشد و کاش فلان رشته را قبول بشوم و خلاصه همه‌ ای کاش‌های گذشته و آینده‌نگر را رها کن و فقط همین حالا را دریاب. همین لحظه طلایی اکنون.

3- این چند روز اصلا سراغ خواندن مطالب جدید یا سختی که قبلا متوجه نشده‌ای نرو، فقط مطالب قبلی را با آرامش مرور کن.

4- روز آزمون هم سعی کن احساسات خودت را مدیریت کنی، این را بدان که تو مدیر این عملیات مهم هستی تا اینجا وظیفه اصلی‌ات خوب درس خواندن بوده و از اینجا به بعد مدیریت احساساتت خیلی مهمه. پس اجازه نده چیزی یا کسی ذهنت را آشفته کند. خودت هم درگیر فکر و خیال‌ها نشو، اجازه بده فکر و خیال‌ها عبور کنند. لازم نیست جلوی حرکت‌شان را بگیری ولی دنبال‌شان هم نکن. هر وقت مضطرب شدی چند تا نفس عمیییییق بکش و دلت را به خدا بسپار.

5- این‌که تو امسال در حد توان تلاشت را کرده‌ای از همه چیز مهمتر و با ارزش‌تر است و در واقع نتیجه اصلی آزمون همین تجربه‌ها و تغییر‌ها و رشدی است که در تو ایجاد شده است. پس خوشحال باش چون بر اساس این ملاک قبولِ قبولی.

نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_Khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.