با اراده و قدرتمند

#خواندنی | با اراده و قدرتمند

 یادداشتی از خانم دکتر #نرجس_لاری ؛ روانشناس، مشاور و مدرس دانشگاه

 چگونه مهار استرس‌مان را به دست بگیریم؟ 

 حالا که ماراتن مطالعات کنکوری امسال، روزهای پایانی خود را در حال و هوایی متاثر از کرونا می‌گذراند، ممکن است درگیر مقداری نوسانات روحی اضطرابی شده باشیم یا به عبارت خودمان استرس گرفته باشیم؛ از این تپش‌های قلب و دست که می‌رود توی مغز آدم و می‌گوید: «نکنه فردا ذهنم سفید بشه و هیچی یادم نباشه؟ نکنه وقت کم بیارم؟ نکنه همه‌اش از بخش‌هایی که نخوندم بیاد؟ نکنه سردرد بگیرم؟»

 استرس دقیقا همین است که احساس کنیم موقعیت و کنار آمدن با آن فراتر از توانایی ماست! اما در این روزها با این استرس چه کنیم؟ جواب ما این است که با آن دوست شوید!

به این معنی که درک کنیم که داشتن استرس در این شرایط برای بسیاری از افراد در موقعیت مشابه کاملا طبیعی است و این بستگی به شما دارد که چگونه کنترل آن را در دست بگیرید و از آن به جای یک عامل مزاحم مداخله‌گر، یک محرک مثبت بسازید. دقت کنید که سطح مناسب استرس، شما را برای تلاش بر می‌انگیزاند و شارژ می‌کند و سطح زیاد یا کم آن عملکرد شما را مختل می‌کند.

 پس با عوامل و جملات استرس زایی که به ذهن‌تان می‌آید دوست شوید و سعی کنید برای یکی یکی آن‌ها مثل یک مشاور درونی پاسخ مناسبی پیدا کنید و هر بار با نوازش ذهنی خود، آن‌ها را در ذهن‌تان تکرار کنید. حتی کمی چاشنی شوخ طبعی را به آن اضافه کنید. یادتان باشد که خدا جبران کننده کاستی هایی است که همه ما داریم و تکیه بر او می‌تواند بخش اضافی استرس را به راحتی هضم کند. تکیه بر او از شما شخص قدرتمند و عاملی را می‌سازد که مدیریت هورمون‌ها و افکار و احساس را با اراده در دست می‌گیرد و مسیر پیش رو را به بهترین شکل پیش می‌برد.

#کنکور

 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
 @Nojavan_khamenei

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.